Vážení přátelé,
vybral jsem si Evangelium Mk 10, 17-30:
Když se Ježíš vydával na cestu, přiběhl nějaký člověk, poklekl před ním a ptal se ho: „Mistře dobrý, co musím dělat, abych dostal věčný život?"
Ježíš mu odpověděl: „Proč mě nazýváš dobrým? Nikdo není dobrý, jenom jeden: Bůh. Znáš přikázání: 'Nezabiješ, nezcizoložíš, nepokradeš, nevydáš křivé svědectví, nebudeš podvádět, cti svého otce i matku!' On mu na to řekl: „Mistře, to všechno jsem zachovával od svého mládí."
Ježíš na něho pohleděl s láskou a řekl mu: „Jedno ti schází: Jdi, prodej všechno, co máš, a rozdej chudým, a budeš mít poklad v nebi. Pak přijď a následuj mě!" On pro to slovo zesmutněl a odešel zarmoucen, protože měl mnoho majetku.
Ježíš se rozhlédl a řekl svým učedníkům: „Jak těžko vejdou do Božího království ti, kdo mají bohatství!" Učedníci užasli nad jeho slovy. Ježíš jim však znovu řekl: „Děti, jak je těžké vejít do Božího království! Spíš projde velbloud uchem jehly, než vejde bohatý do Božího království."
Oni užasli ještě víc a říkali si mezi sebou: „Kdo tedy může být spasen?" Ježíš na ně pohleděl a řekl: „U lidí je to nemožné, ale ne u Boha. Vždyť u Boha je možné všechno."
Tu mu řekl Petr: „My jsme opustili všechno a šli jsme za tebou." Ježíš odpověděl: „Amen, pravím vám: Nikdo není, kdo by opustil dům, bratry nebo sestry, matku nebo otce, děti nebo pole pro mě a pro evangelium, aby nedostal stokrát víc nyní v tomto čase: domy, bratry a sestry, matky a děti i pole, a to i přes pronásledování, a v budoucím věku život věčný."
Zamyšlení
Věříte na věčný život? Chcete být v náboženském slova smyslu spaseni? Hřích Adama a Evy, příčina bolesti a smrti, byl urážkou Boží, Kristova smrt je zástupnou obětí, kterou Kristus usmířil svého Otce a ospravedlnil nás. Zajímá Vás to? Toho bohatého mladíka evidentně ano, když se Ježíše ptal, co má dělat, aby dostal věčný život. Zajímalo to pak i učedníky, když se ptali, kdo může být spasen a Ježíš na konci textu slibuje pro budoucí věk život věčný.
Zajímalo by mě, jakým tónem mladík oznámil Ježíšovi, že to všechno jsem zachovával od svého mládí. Vždycky jsem si představoval, že to řekl s obavou, že to na získání věčného života nebude stačit. A proto Ježíš pokračoval požadavkem na rozdání majetku chudým. Jakž takž přitom dává smysl to, co se stalo mezitím, tedy že Ježíš na něho pohleděl s láskou. Ovšem jen jakž takž, protože proč by ho chtěl chlácholit podmínkou o majetku, když asi tušil, že mladík nahlédne, že teda holt věčného života nedosáhne. To by mi moc láskyplné nepřipadalo. Takže to zkusme jinak, a to tak, že to všechno jsem zachovával od svého mládí bylo řečeno s jistotou, možná i malinko zpupně. Pak by láskyplný pohled Ježíše znamenal takový vědoucí (ovšem stále láskyplný) nadhled, protože věděl, že dalším požadavkem ho zklame. Pokud to byl takhle, tak mladík od Ježíše chtěl slyšet potvrzení toho, že úkol zvládl a věčný život má jistý. Tato verze se mi zdá pravděpodobnější. Ježíš totiž nevydává nikomu o věčném životě žádné potvrzení. Nevydal je ani učedníkům, když se ho ptali, kdo může být spasen. Říká jim, že v lidských podmínkách si něco takového nelze představit, ale Bůh může všechno. Bůh má pro tebe tolik dobra, že si to nedovedeš představit, a mezi námi, podle mě tedy ani nemá cenu si představovat věčný život. Jako by Ježíš využil honbu lidí za věčným životem k něčemu jinému, k nějakému jinému sdělení.
Ježíš požaduje proměnu lidí. A nabízí značně výhodnou bilanci. Vše má cenu opustit pro Něj a pro evangelium, nejen majetek, ale i bratry nebo sestry, matku nebo otce, děti, a na tomto světě za to dostane stonásobně víc, a to opět zpátky domy, bratry a sestry, matky a děti a nadto ještě život věčný. Takže se to velmi vyplatí už tady, když jsme naživu na světě. Tedy zejména, když nevíme vůbec přesně, co znamená život věčný (ale o to je to možná lákavější). Ale podmínkou je proměna. Ta záleží v opuštění věcí i lidí a nazření toho všeho Kristovou přítomností a působením radostnou zvěstí – evangelia. Ten úryvek z Markova evangelia není návodem na věčný život ani kritikou bohatství, je to výzva ke změně. Nepředstavuj si to, co si představit nedovedeš, nenech se fanatizovat, ale měj odvahu opustit, na čem lpíš, ve prospěch svobody a lásky.
Mějte se pěkně.
Michal Maglia
© 2025 Římskokatolická farnost Karlovy Vary-Stará Role, Kontaktovat webmastera
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO